AK Parti’nin MHP ile birlikte çalıştığı ‘baÅŸkanlık sistemine’ iliÅŸkin metinde gelinen son noktada ilginç düzenlemeler yapıldığı ortaya çıktı.
MHP’nin önerileri doÄŸrultusunda revize edilen anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi metninde, halen üzerinde tartışılan noktalar olsa da önemli baÅŸlıklarda karar verildi. Dışarıdan atanan bakanlar için de Yüce Divan konuldu, milletvekilleri gibi yargılanmalarından vazgeçildi. Büyükelçi atamaları da TBMM’nin onayına sunulacak. Hükümetler, TBMM’den güvenoyu almayacak. AK Parti’nin geçici hükümler hariç, 14 maddelik mini anayasa paketi üzerindeki revizyon çalışmasında, MHP’nin talepleri büyük ölçüde karşılanırken, halen tartışılan ‘oranlar’ bulunuyor. MHP, revize edilmiÅŸ metni inceledikten sonra, bu hafta düğmeye basılacak. Tam uzlaÅŸma çıkarsa, metin doÄŸrudan teklif olarak TBMM’ye verilecek. Tartışılan noktalar kalırsa, liderler bir araya gelerek, müdahale edecek. Tartışmalı noktaların da bulunduÄŸu mutabakat maddeleri şöyle:
YÜCA DİVAN’A SEVK ORANI
AK Parti’nin, CumhurbaÅŸkanı’nın Yüce Divan’a sevk konusunda üç aÅŸamalı önerdiÄŸi oranlarda deÄŸiÅŸikliÄŸe gidildi. AK Parti, Yüce Divan önergesi verilmesinin üye tam sayısının üçte biri, soruÅŸturma komisyonu kurulmasının beÅŸte üçü, Yüce Divan’a sevkin ise üçte iki oyla yapılmasını önerdi. AK Parti böylece, CumhurbaÅŸkanı’nın 413 oyla Yüce Divan’a sevk edilmesi sayısını 367’ye çekmiÅŸ oldu. Ancak MHP bunu da yüksek bulduÄŸu için bu rakamlara iliÅŸkin görüşmeler sürüyor.
ATANAN BAKANA YÜCE DİVAN
AK Parti’nin önerisinde dışarıdan atanacak bakanlara Yüce Divan mekanizması öngörülmemiÅŸti. Bu bakanlar milletvekili dokunulmazlıklarına sahip olacak, milletvekilleri gibi yargılanacaklardı. Ancak MHP, buna itiraz etti, bakanlar için Yüce Divan mekanizması konulmasını istedi. AK Parti bunu kabul etti. Mevcut anayasadaki gibi iÅŸleyecek sistemde, Yüce Divana’ sevk oranlarının CumhurbaÅŸkanı’ndan daha düşük olması planlandı.
KARARNAMEDE GENİŞ YETKİ
CumhurbaÅŸkanlığı kararnamesi en çok tartışılan konuyu oluÅŸturdu. Bu kararnamelerin “hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması” veya “özlük hakların yeniden düzenlenmesi” amacıyla çıkartılamayacağına karar verildi. Bu kararnameler, uygulamadaki kanunlara aykırı olamayacak. Ancak yeniden yapılanma, teÅŸkilatlanma gibi alanlar da dahil, kanunla düzenlenen alanlarda da kararname çıkartılabilecek. CumhurbaÅŸkanı kararnamesi, Anayasa Mahkemesi yoluyla denetlenecek.
2019 ÖNCESİ YETKİLER
BaÅŸkanlık sistemine, 2019’dan önce geçilmeyecek; bu nedenle erken seçimöngörülmüyor. Ancak mevcut CumhurbaÅŸkanı seçimlere kadar bu yetkilerden bazılarını kullanacak. Bakanlar Kurulu’na baÅŸkanlık edecek, bakanları görevden alabilecek, partisiyle bağını kuracak ve kararname çıkartabilecek. Kararname çıkarma yetkisinin 2019’dan önce verilmesi de tartışma konusu oldu. AK Parti, yapısal düzenlemeler için kararname çıkarma yetkisinin 2019’dan önce kullanılması gerektiÄŸini savunuyor. MHP, 2019’dan önce hem mevcut hükümetin hem de CumhurbaÅŸkanı’nın kararname çıkarma yetkisi olmasına itiraz ediyor.
GENSORU DA YOK
MHP, baÅŸkanlık sistemi hükümetinin TBMM’den güvenoyu almasını istedi. Hatta görüşmelerde bakanların ayrı ayrı güvenoyu alması da tartışıldı. Ancak AK Parti, yeni sistemde hükümetin TBMM’den güvenoyu almasına gerek olmadığını savunuyor. Hükümet güvenoyu almayacak, gensoru ile düşürülemeyecek. Denetim için sadece soruÅŸturma ve araÅŸtırma mekanizmaları kullanılacak. MHP, bu konuda ikna edildi.
BÜYÜKELÇİ ATAMALARI
MHP, CumhurbaÅŸkanı’nın atama yetkilerine sınırlama istiyor. Bu yetkilerin TBMM ile paylaşılması ve buna iliÅŸkin oranların Meclis lehine attırılmasını istiyor. AK Parti bu talebe sıcak yaklaÅŸtı. MHP’nin, ABD’de olduÄŸu gibi büyükelçi atamalarının TBMM onayına sunulması önerisi kabul gördü. CumhurbaÅŸkanı’nın, HSYK, Anayasa Mahkemesi üyelerinin atanmasındaki yarı yarıya oranı da TBMM lehine deÄŸiÅŸtirilecek.
BİRLİKTE SEÇİMDE ISRAR
AK Parti’nin önerisinde olduÄŸu gibi CumhurbaÅŸkanı TBMM’yi feshederse, kendisinin de görev süresi sona erecek. Bu ‘dehÅŸet dengesi’ olarak adlandırılıyor. Bu durumda hem cumhurbaÅŸkanlığı, hem parlamento seçimi birlikte yapılacak. AK Parti, seçimlerin aynı anda yapılmasından vazgeçmiyor.
YÜCA DİVAN’A SEVK ORANI
AK Parti’nin, CumhurbaÅŸkanı’nın Yüce Divan’a sevk konusunda üç aÅŸamalı önerdiÄŸi oranlarda deÄŸiÅŸikliÄŸe gidildi. AK Parti, Yüce Divan önergesi verilmesinin üye tam sayısının üçte biri, soruÅŸturma komisyonu kurulmasının beÅŸte üçü, Yüce Divan’a sevkin ise üçte iki oyla yapılmasını önerdi. AK Parti böylece, CumhurbaÅŸkanı’nın 413 oyla Yüce Divan’a sevk edilmesi sayısını 367’ye çekmiÅŸ oldu. Ancak MHP bunu da yüksek bulduÄŸu için bu rakamlara iliÅŸkin görüşmeler sürüyor.
ATANAN BAKANA YÜCE DİVAN
AK Parti’nin önerisinde dışarıdan atanacak bakanlara Yüce Divan mekanizması öngörülmemiÅŸti. Bu bakanlar milletvekili dokunulmazlıklarına sahip olacak, milletvekilleri gibi yargılanacaklardı. Ancak MHP, buna itiraz etti, bakanlar için Yüce Divan mekanizması konulmasını istedi. AK Parti bunu kabul etti. Mevcut anayasadaki gibi iÅŸleyecek sistemde, Yüce Divana’ sevk oranlarının CumhurbaÅŸkanı’ndan daha düşük olması planlandı.
KARARNAMEDE GENİŞ YETKİ
CumhurbaÅŸkanlığı kararnamesi en çok tartışılan konuyu oluÅŸturdu. Bu kararnamelerin “hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması” veya “özlük hakların yeniden düzenlenmesi” amacıyla çıkartılamayacağına karar verildi. Bu kararnameler, uygulamadaki kanunlara aykırı olamayacak. Ancak yeniden yapılanma, teÅŸkilatlanma gibi alanlar da dahil, kanunla düzenlenen alanlarda da kararname çıkartılabilecek. CumhurbaÅŸkanı kararnamesi, Anayasa Mahkemesi yoluyla denetlenecek.
2019 ÖNCESİ YETKİLER
BaÅŸkanlık sistemine, 2019’dan önce geçilmeyecek; bu nedenle erken seçimöngörülmüyor. Ancak mevcut CumhurbaÅŸkanı seçimlere kadar bu yetkilerden bazılarını kullanacak. Bakanlar Kurulu’na baÅŸkanlık edecek, bakanları görevden alabilecek, partisiyle bağını kuracak ve kararname çıkartabilecek. Kararname çıkarma yetkisinin 2019’dan önce verilmesi de tartışma konusu oldu. AK Parti, yapısal düzenlemeler için kararname çıkarma yetkisinin 2019’dan önce kullanılması gerektiÄŸini savunuyor. MHP, 2019’dan önce hem mevcut hükümetin hem de CumhurbaÅŸkanı’nın kararname çıkarma yetkisi olmasına itiraz ediyor.
GENSORU DA YOK
MHP, baÅŸkanlık sistemi hükümetinin TBMM’den güvenoyu almasını istedi. Hatta görüşmelerde bakanların ayrı ayrı güvenoyu alması da tartışıldı. Ancak AK Parti, yeni sistemde hükümetin TBMM’den güvenoyu almasına gerek olmadığını savunuyor. Hükümet güvenoyu almayacak, gensoru ile düşürülemeyecek. Denetim için sadece soruÅŸturma ve araÅŸtırma mekanizmaları kullanılacak. MHP, bu konuda ikna edildi.
BÜYÜKELÇİ ATAMALARI
MHP, CumhurbaÅŸkanı’nın atama yetkilerine sınırlama istiyor. Bu yetkilerin TBMM ile paylaşılması ve buna iliÅŸkin oranların Meclis lehine attırılmasını istiyor. AK Parti bu talebe sıcak yaklaÅŸtı. MHP’nin, ABD’de olduÄŸu gibi büyükelçi atamalarının TBMM onayına sunulması önerisi kabul gördü. CumhurbaÅŸkanı’nın, HSYK, Anayasa Mahkemesi üyelerinin atanmasındaki yarı yarıya oranı da TBMM lehine deÄŸiÅŸtirilecek.
BİRLİKTE SEÇİMDE ISRAR
AK Parti’nin önerisinde olduÄŸu gibi CumhurbaÅŸkanı TBMM’yi feshederse, kendisinin de görev süresi sona erecek. Bu ‘dehÅŸet dengesi’ olarak adlandırılıyor. Bu durumda hem cumhurbaÅŸkanlığı, hem parlamento seçimi birlikte yapılacak. AK Parti, seçimlerin aynı anda yapılmasından vazgeçmiyor.
0 Yorumlar