Sevgili Okurlarım Sizlere hitap etmek,
kalemimi sizlerle paylaşmanın heyecan ve
mutluluğunu yaşıyorum. Dileğim tüm
paylaşımlarım iyilik, güzellik ve mutluluk dolu
olsun. Sevgi ve hoşgörü dolu nice günler dileğiyle sevgiler saygılar.
kalemimi sizlerle paylaşmanın heyecan ve
mutluluğunu yaşıyorum. Dileğim tüm
paylaşımlarım iyilik, güzellik ve mutluluk dolu
olsun. Sevgi ve hoşgörü dolu nice günler dileğiyle sevgiler saygılar.
Meslek Lisesi, Memleket Meselesi...
Yıllardır Okul Tabelalarına birkaç isim eklenip, ya da çıkartılarak değiştirilip, var olan sorunların isim değişikliği ile çözülebileceği düşünülmekte Uzun yıllar Türkiye nin farklı il ve ilçelerindeki Meslek Liselerin'de Yöneticilik yapmış bir eğitimci olarak, eski ve alışılmış, bilinen adıyla Kız Meslek Liselerinden mezun olan öğrencilerimizin sorunlarından bahsetmek istiyorum. Okullarımızdan başarı ile mezun olmasına rağmen öğrencilerimizin, bir çoğu , özellikle bazı Alanlarda( Giyim, Nakış, El Sanatları, Grafik Fotoğraf gibi...) 0/0 5'i ancak Alanında istihdam etmektedir. Bunun nedenlerine gelince; Ortaokuldan mezun olan öğrenci ve velisi için Kayıt döneminde ,çoğu kez, öncelik Alan değil, Okul seçimi olmaktadır.Öğrenci ve velisinin ilk tercihi, merkezi yerde ve, gözde Okul olmaktadır. Bu durumda, okula başvuru yapan öğrenci sayısı kontenjanın çok üstüne çıktığı için Öğrencinin başarı puanı, söz konusu Okula/ Alana yetersizse sadece o Okulda okuyabilmek için tercih ettiği Alanı değil, ilgi, yeteneği,bilgisi ve isteği olmadığı halde kontenjan açığı bulunan Alanı tercih etmek zorunda kalmakta, okula girdikten sonra da, özellikle 10, 11. sınıflarda yanlış bir seçim yaptığının farkına varmakta, mutsuz ve başarısız olmaktadır. Öte yandan
Meslek Liselerine yönlendirilen Öğrencilerden çok az bir sayısı Aile mesleği olduğu, ya da gerçekten istek ve yeteneği olduğu için Alana başvurmakta, ya da yönlendirilmektedir, Okula başvuran diğer öğrencilerin çoğunluğu ise, Akademik başarısı düşük, öğrenciler oluşturmaktadır.bunların büyük çoğunluğunu da sosyo ekonomik durumu iyi olmayan ailelerin çocukları olduğunu gözlemlemekteyiz. Bu tespitlerden sonra şimdi esas sorun olan Mezun Öğrencilerin İstihdam Durumlarına gelelim... Yillar dır Öğretim yılı başında özellikle öğrencilerin okullara, alanlara yerleştirilmesi konusu gündeme gelmekte, açıkta hiçbir öğrenci kalmadığı, kalmayacağı açıklanarak veliler rahatlatılmaya çalışılmaktadır. Peki ya mezun Öğrencilerimiz, onları mezun ettikten sonra ne yaptıkları ile ilgili Öğretmenlerin kişisel takip çabaları resmiyetten uzak, yetersiz kalmakta sorunlarına çözüm getirmemektedir. Peki, Bu durum Meslek Liseleri nin amaçları ile örtüşüyor mu? Okul idarecileri olarak bizler , Alan Öğretmenleri Rehber Öğretmenlerimiz Üniversitelerin Lisans, Ön Lisans bölümlerini kazanan öğrencilerimizin sayılarını gururla duyurmaktayız. Ancak bu sayılar mezun öğrencilerin ancak 0/0 10'unu geçmez . Peki ,diğer mezun öğrencilerimiz ne yapmaktadır? İşte, başta Bakanlığımız olmak üzere üzerinde en çok durulması, çözüm getirilmesi gereken sorun budur. Bu da öncelikle, mezunların takibinin sağlanarak sistem üzerinden periyodik olarak işlemlerinin yapılması, Üniversite , Yüksek okula yerleşen öğrenciler ile birlikte. kaç öğrencimizin mezun olduğu alanda istihdam ettiğinini takip edilerek sisteme işlenmesi, Mezun olduğu Alanda çalışmayıp, Mağazalarda tezgahtarlık yapmayı tercih etmeleri( ki, sayıları azımsanmayacak kadar fazladır) İşte yıllardır üzerinde öncelikle ve titizlikle durulması gereken konu budur. Meslek Liseleri , Atölye ve Labarotuarlarının donanımı, teknolojiye uygun olarak güncellenmesi, elektrik, yakıt giderleri, Öğretmen ücretleri ile Genel Liselere oranla pahalı bir eğitimdir ve biliyoruz ki, Devletimizin boşa harcayacak bütçesi yoktur.Peki çözüm nedir? yukarıda bahsettiğim mezun olduğu Alanda çalışmayı tercih etmeyip , başka bir işte çalışmalarının nedenlerinin tespiti ile birlikte, sektörün okulların bulunduğu çevreye göre eleman ihtiyacının her yıl çok somut bir şekilde belirtilmesi, bazı Sektörün eleman alımında meslek Lisesi öğrencilerini tercih etmeme nedenleri çok ciddi bir çalışmayla ele alınıp çözüm getirilmeli, o bölgede söz konusu Alana ihtiyaç yoksa, Alan kapatılmalı, ya da ihtiyaç olan bölgeye kaydırılmalı, programlar tamamen sektörün ihtiyacına göre güncellenmeli, kayıt dönemi her Alan için kontenjan yeniden belirlenmelidir.
... Zuhal AKSOY.. KHA /İZMİR...
0 Yorumlar