­

Zuhal Aksoy Kalemin'den "Meslek Lisesi, Memleket Meselesi.."


   
Kaya Net Grubu nun Çok DeÄŸerli 

Üyeleri' ne 
Merhabalar, 

Sevgili Okurlarım Sizlere hitap etmek,

kalemimi sizlerle paylaşmanın heyecan ve


mutluluÄŸunu yaşıyorum. DileÄŸim tüm 


paylaşımlarım iyilik, güzellik ve mutluluk dolu 


olsun. Sevgi ve hoÅŸgörü dolu nice günler dileÄŸiyle sevgiler saygılar. 

Meslek Lisesi, Memleket Meselesi... 

     Yıllardır Okul Tabelalarına birkaç isim eklenip, ya da çıkartılarak deÄŸiÅŸtirilip, var olan sorunların isim deÄŸiÅŸikliÄŸi ile çözülebileceÄŸi düşünülmekte Uzun yıllar Türkiye nin farklı il ve ilçelerindeki Meslek Liselerin'de Yöneticilik yapmış bir eÄŸitimci olarak, eski ve alışılmış, bilinen adıyla Kız Meslek Liselerinden mezun olan öğrencilerimizin sorunlarından bahsetmek istiyorum. Okullarımızdan baÅŸarı ile mezun olmasına raÄŸmen öğrencilerimizin, bir çoÄŸu , özellikle bazı Alanlarda( Giyim, Nakış, El Sanatları, Grafik FotoÄŸraf gibi...) 0/0 5'i ancak Alanında istihdam etmektedir. Bunun nedenlerine gelince; Ortaokuldan mezun olan öğrenci ve velisi için Kayıt döneminde ,çoÄŸu kez, öncelik Alan deÄŸil, Okul seçimi olmaktadır.Öğrenci ve velisinin ilk tercihi, merkezi yerde ve, gözde Okul olmaktadır. Bu durumda, okula baÅŸvuru yapan öğrenci sayısı kontenjanın çok üstüne çıktığı için Öğrencinin baÅŸarı puanı, söz konusu Okula/ Alana yetersizse sadece o Okulda okuyabilmek için tercih ettiÄŸi Alanı deÄŸil, ilgi, yeteneÄŸi,bilgisi ve isteÄŸi olmadığı halde kontenjan açığı bulunan Alanı tercih etmek zorunda kalmakta, okula girdikten sonra da, özellikle 10, 11. sınıflarda yanlış bir seçim yaptığının farkına varmakta, mutsuz ve baÅŸarısız olmaktadır. Öte yandan 
Meslek Liselerine yönlendirilen Öğrencilerden çok az bir sayısı Aile mesleÄŸi olduÄŸu, ya da gerçekten istek ve yeteneÄŸi olduÄŸu için Alana baÅŸvurmakta, ya da yönlendirilmektedir, Okula baÅŸvuran diÄŸer öğrencilerin çoÄŸunluÄŸu ise, Akademik baÅŸarısı düşük, öğrenciler oluÅŸturmaktadır.bunların büyük çoÄŸunluÄŸunu da sosyo ekonomik durumu iyi olmayan ailelerin çocukları olduÄŸunu gözlemlemekteyiz. Bu tespitlerden sonra ÅŸimdi esas sorun olan Mezun Öğrencilerin İstihdam Durumlarına gelelim... Yillar dır Öğretim yılı başında özellikle öğrencilerin okullara, alanlara yerleÅŸtirilmesi konusu gündeme gelmekte, açıkta hiçbir öğrenci kalmadığı, kalmayacağı açıklanarak veliler rahatlatılmaya çalışılmaktadır. Peki ya mezun Öğrencilerimiz, onları mezun ettikten sonra ne yaptıkları ile ilgili Öğretmenlerin kiÅŸisel takip çabaları resmiyetten uzak, yetersiz kalmakta sorunlarına çözüm getirmemektedir. Peki, Bu durum Meslek Liseleri nin amaçları ile örtüşüyor mu? Okul idarecileri olarak bizler , Alan Öğretmenleri Rehber Öğretmenlerimiz Üniversitelerin Lisans, Ön Lisans bölümlerini kazanan öğrencilerimizin sayılarını gururla duyurmaktayız. Ancak bu sayılar mezun öğrencilerin ancak 0/0 10'unu geçmez . Peki ,diÄŸer mezun öğrencilerimiz ne yapmaktadır? İşte, baÅŸta Bakanlığımız olmak üzere üzerinde en çok durulması, çözüm getirilmesi gereken sorun budur. Bu da öncelikle, mezunların takibinin saÄŸlanarak sistem üzerinden periyodik olarak iÅŸlemlerinin yapılması, Üniversite , Yüksek okula yerleÅŸen Ã¶ÄŸrenciler ile birlikte. kaç öğrencimizin mezun olduÄŸu alanda istihdam ettiÄŸinini takip edilerek sisteme iÅŸlenmesi, Mezun olduÄŸu Alanda çalışmayıp, MaÄŸazalarda tezgahtarlık yapmayı tercih etmeleri( ki, sayıları azımsanmayacak kadar fazladır) İşte yıllardır üzerinde öncelikle ve titizlikle durulması gereken konu budur. Meslek Liseleri , Atölye ve Labarotuarlarının donanımı, teknolojiye uygun olarak güncellenmesi, elektrik, yakıt giderleri, Öğretmen ücretleri ile Genel Liselere oranla pahalı bir eÄŸitimdir ve biliyoruz ki, Devletimizin boÅŸa harcayacak bütçesi yoktur.Peki çözüm nedir? yukarıda bahsettiÄŸim mezun olduÄŸu Alanda çalışmayı tercih etmeyip , baÅŸka bir iÅŸte çalışmalarının nedenlerinin tespiti ile birlikte, sektörün okulların bulunduÄŸu çevreye göre eleman ihtiyacının her yıl çok somut bir ÅŸekilde belirtilmesi, bazı Sektörün eleman alımında meslek Lisesi öğrencilerini tercih etmeme nedenleri çok ciddi bir çalışmayla ele alınıp çözüm getirilmeli, o bölgede söz konusu Alana ihtiyaç yoksa, Alan kapatılmalı, ya da ihtiyaç olan bölgeye kaydırılmalı, programlar tamamen sektörün ihtiyacına göre güncellenmeli, kayıt dönemi her Alan için kontenjan yeniden belirlenmelidir.

                                                           ... Zuhal AKSOY.. KHA /İZMİR...









Yorum Gönder

0 Yorumlar